Allianz centrum pro technologie (AZT) nedávno v Mnichově představilo nový psí crash test, který poukazuje na nebezpečí způsobené nepřipoutáním psa ve vozidle. Ukázalo se, že i při nehodě v rychlosti 40 km za hodinu vyvine německý ovčák s váhou 35 kg sílu hrocha s hmotností až 1400 kg. Jízda s nezabezpečeným zvířetem tak může mít tragické následky pro všechny cestující.
Když dojde k nehodě, moderní ochranné prvky pomáhají cestujícím vyváznout ze srážky s co nejmenšími zraněními. Situace se ale může zdramatizovat, pokud s sebou vzorně připoutaní pasažéři vezou také volně usazeného psa. „Náš experiment ukazuje, že vezete-li na zadních sedadlech nezajištěného středně velkého psa, může při čelním nárazu i v poměrně nízké rychlosti dojít k naprosté devastaci předních sedadel,“ uvádí Carsten Reinkemeyer, odborník na automobilové strojírenství a dopravní bezpečnost z AZT.
Při havárii v rychlosti 40 km za hodinu může domácí mazlíček vyvinout sílu rovnající se až 40 násobku jeho váhy. Pes o hmotnosti 35 kg se tak rázem chová jako 1400 kg zvíře, tedy jako průměrně velký hroch obojživelný. Při nárazu pak může ohrozit vše, na co v kabině narazí, včetně řidiče, který se v krizovém okamžiku snaží předejít nejhorším následkům nehody.
Max, umělý dvojník 35 kg vážícího německého ovčáka, byl během crash testu v Mnichově při čelním nárazu vymrštěn ze zadních sedadel do přední části auta, kde rozbil celou palubní desku, zlomil řadicí páku a ohrozil pasažéry sedící v přední části vozu. Řádné zajištění psa je proto pro bezpečnou jízdu autem naprosto nezbytné.
Carsten Reinkemeyer doporučuje psy do 12 kilogramů zabezpečit speciálním postrojem, jež se připne k bezpečnostnímu pásu. Větší psi by měli cestovat v přepravních boxech či klecích v zavazadlovém prostoru. Kromě minimalizování rizika při samotné nehodě je to vhodné i v okamžicích následujících těsně po ní, kdy vyděšená zvířata často vybíhají z aut a ohrožují už tak narušený provoz.
Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů.