26.04.21 Výchova a výcvik

Starého psa novým kouskům nenaučíš?

Podobně jako u lidí, tak i u psů stárnutí ovlivňuje jejich kognitivní schopnosti. Ale neznamená to, že by se starý pes nemohl učit nové triky, jen mu to bude trvat o něco déle. 

Tým rakouských vědců studoval psy různého věku, kteří prováděli zadané úkoly na speciálně navržené dotykové obrazovce. Výzkumníci zjistili, že ačkoli se všichni psi dokážou učit, starší psi se učili pomaleji než mladší. Na tom není nic překvapivého. Ovšem dobrou zprávou pro majitele psích seniorů je fakt, že nebyly nalezeny žádné rozdíly v dlouhodobé paměti, které by souvisely s věkem zvířete. V logickém uvažování byli starší psi dokonce lepší než mladší. 

Jak experiment probíhal?
Výzkumníci ve Vídni pomocí testů studovali kognitivní schopnosti psů různého věku. Studie byla provedena s 95 border koliemi ve věku od 5 měsíců do 13 let. Border kolie jsou považovány za nejchytřejší plemeno vůbec. Po generace byly chovány pro vlastnosti, které jsou při pastevectví důležité. V posledních letech se staly oblíbenými psími mazlíčky, pravděpodobně proto, že mají atraktivní vzhled a snadno se cvičí. I proto nebyl problém pro studii zajistit dostatečné množství psů různého věku. Testovaní psi pravidelně přicházeli do laboratoře společně s jejich majiteli, aby provedli testy na dotykové obrazovce. Psi byli rozděleni do pěti věkových skupin a testováni ve čtyřech úkolech. Ty byly navrženy tak, aby testovaly učení, logické uvažování a paměť. Testy odhalily rozdíly v kognitivních schopnostech v závislosti na věku psů.

Učení
První část vyžadovala, aby se zvířata naučila správně vybírat čtyři z celkem osmi abstraktních obrázků na dotykové obrazovce. Obrázky se promítaly po dvojicích. Jeden obrázek měl pozitivní asociaci - psi byli odměněni jídlem za dotek tohoto obrázku. Zatímco druhý obrázek měl negativní asociaci - dotek tohoto obrázku nevedl k pamlsku, ale k oddechovému času. Čtyři „pozitivní“obrázky byly prezentovány v různých kombinacích s „negativními“ obrázky. Starší psi vyžadovali více pokusů, než byli schopni správně vyřešit úkol. Test také ukázal, že starší psi jsou méně flexibilní ve svém způsobu myšlení než mladší. Stejně jako u lidí je pro starší psy obtížnější změnit staré zvyky nebo to, co se dřív naučili.

Logické uvažování 
Poté co border kolie dosáhla určité úrovně, byly na dotykové obrazovce opět zobrazeny dva obrázky. Tentokrát byl jeden z obrázků pro zvířata nový. Druhý byl znám z předchozího testu, kde měl negativní asociaci. Psi by jej měli identifikovat jako „špatného“. Nový obrázek byl „správný“. Psi proto museli volit prostřednictvím vylučování negativní možnosti. Čím byl pes starší, tím byl úspěšnější, zatímco mladší psi tento úkol zvládli hůř. Je to pravděpodobně způsobeno tím, že starší psi silněji trvají na tom, co se dříve naučili, a jsou méně flexibilní než mladší zvířata.

Dlouhodobá paměť
Šest měsíců po prvních testech vědci zopakovali zkoušky dotykové obrazovky s použitím stejných osmi abstraktních obrázků jako dříve, aby otestovali dlouhodobou paměť. Test neodhalil žádné významné věkové rozdíly. Téměř všichni psi si pamatovali správné „pozitivní“ obrázky.

Podle Science Daily výsledky této studie poskytují informace o kognitivním stárnutí border kolií, a lze je tedy použít jako základ pro srovnání plemen i pro včasné rozpoznání a léčbu určitých kognitivních deficitů. 

Zdroj: Lisa J. Wallis, Zsófia Virányi, Corsin A. Müller, Samuel Serisier, Ludwig Huber, Friederike Range. Aging effects on discrimination learning, logical reasoning and memory in pet dogs. AGE, 2016; 38 (1) DOI: 10.1007/s11357-015-9866-x

Fotka od rihaij z Pixabay